lördag 14 december 2013

God vaniljfudge

Det är är enligt mig den godaste fudgen, den blir lite smulig, är lagom söt, farligt god :)


Ingredienser:
400 gram strösocker
150 ml standardmjölk (3%)
100 gram smör (använder du osaltad som jag gör tillsätt då en nypa salt)
200 ml kondenserad mjölk
1 tsk vanilj extrakt

Innan jag kokar fudgen så gör jag i ordning en form som jag antingen smörjer med smör eller klär med aluminiumfolie. Ca 18x20 cm blir bra.

Häll i alla ingredienserna utom vanilj extraktet i en tjockbottnad kastrull, ju högre och större ju mer kan den koka, ju mer den kan koka ju kortare tid tar det. Låt allt smälta ihop på ganska svag värme, när allt, speciellt sockret har smält kan man öka värmen, det ska hela tiden koka och man måste röra om då och då. Det kan koka över, speciellt i början så ha koll på kastrullen. Detta kan ta allt från 20 min upp till ca en timme, det ska puttra tills det kommer upp i 115 grader (eller kulprov, tills smeten bildar en mjuk kula). Slå då av plattan och låt "smeten" stå och vila i 5 minuter.

Ta nu kastrullen och ställ ner den i kallt vatten (på ett par cm djup) Rör om smeten (rör med något som inte går av i första taget, typ en träslev) tills den förlorar all glans och blir tjock, den får inte tjockna för mycket för nu ska den klickas ut i formen och det måste gå ganska fort för den stelnar snabbt, gör ytan ovanpå slät med baksidan på en sked eller händerna om den kallnat tillräckligt. Kyl nu fudgen täckt med plastfolie över natten. Sen kan den skäras upp i lagom stora bitar.

Tips: Skulle fudgen inte bli tillräckligt fast när du tar den ur kylen så går den att koka om tills man kan forma en kula.

För att göra choklad fudge tillsätter man bara 60 gram kakao pulver innan man börjar koka sin fudge.

Översatt från
https://www.youtube.com/watch?v=snLiBs7BDgc

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar