torsdag 5 december 2013

Vivis rom & russinkaka

Mm, den här kakan måste jag spara receptet på, tack Vivi för att jag fick ta del av det :)

Rom & Russinkaka med smak av apelsin. 

Så här gör man:
Tag ca 1 dl russin och lägg dessa i rom (Vivi använder mörk rom, Negrita eftersom den har en liten touch av apelsin). Jag hade ingen sån hemma, tog strårom, det fungerade bra det med. Låt russinen dra i romen i minst 15-20 minuter. Se till att romen täcker alla russin. Det här kan man säkert med fördel göra redan dagen före om man bara planerar lite i förväg :)

Sockerkakan:
2 hg/200 gram smör (rumsvarmt)
2 1/2 dl socker 
3 ägg
4 dl vetemjöl 
1 tsk bakpulver 
1/2 msk vaniljsocker 
Rivet skal av en apelsin 


Smörj och bröa en form.
Häll bort romen (jag brukar hälla ned den i smeten om det inte är för mycket). 
Strö vetemjöl över russinen och skaka om snabbt. Detta för att undvika att russinen sjunker till botten på kakan. 

Rör ihop smöret med strösockret till en ljus fluffig smet.
Tillsätt 1 ägg i taget och rör om ordentligt mellan varje.
Tillsätt apelsinskal och russin och ev romen.
Rör ihop bakpulver, vaniljsocker och mjöl.
Blanda sen i dom torra ingredienserna med smeten resten av smeten.
Häll smeten i en form och grädda kakan i  ca 50 min i 175 grader (vanlig ugn).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar