måndag 4 november 2013

Spiced Carrot Muffins

Det blev lite bakat idag också, hittade på ett recept på morotsmuffins som lät så goda. Receptet hittade jag på YouTube, Spiced Carrot Muffins heter det, det är Martha Stewart som bakade det.
Det är lite speciellt med dom här muffinsarna, man kan frysa smeten och baka av dom vid ett senare tillfälle, toppenbra tycker jag, så perfekt att kunna baka dessa och avnjuta dom nybakade precis när man vill. Det är inte mycket fett och inte mycket socker. Dessutom var dom väldigt enkla att baka och blev jättegoda.



Här kommer receptet: Måtten kanske verkar konstiga men det är för att jag översatt dom till svenska mått. Jag skriver dom amerikanska måtten inom parentes.

3,95 dl vetemjöl (1 3/4 cup)
1,7 dl strösocker (3/4 cup)
2 tsk pumpkin-pie spice, jag valde att ta
1 tsk kanel och 1 tsk kardemumma

2 tsk bakpulver
3/4 tsk bikarbonat
½ tsk salt
1,7 dl naturell yoghurt (jag tog vanilj yoghurt)  (3/4 cup)
56 gram smält osaltat smör (jag tog 50 gram) (4 tablespoons)
1 stort ägg
5,6 dl rivna morötter (2 ½ cup)

Gör så här:

Lägg i 12 pappersformar, modell större, i en cupcakes form, ställ undan en stund.
Blanda alla torra (mjöl, socker, kryddor, bakpulver, bikarbonat och salt) ingredienser i en bunke och vispa ihop, ställ den åt sidan.

Vispa ihop yoghurt, ägg och det smälta smöret. Gör en grop i mjölblandningen och slå i yoghurtblandningen, rör ihop precis så allt blandas, tillsätt morötterna och rör ner dom också.

Fyll nu formarna till 3/4 (om man vill kan man nu baka av muffinsen direkt, baka dom då i ca 20 min i 190 grader) ställ dom formar du ska baka av senare i kylfrysen och låt dom stå så tills smeten är fast, ca 30 minuter, linda sen in dom i plastfolie och frys dom tills du vill baka av dom, i upp till 3 månader kan dom stå så.
Frusna muffins bakas också av i 190 grader men då i ca 30 minuter, låt dom svalna en stund på galler. 

Dessa muffins kommer jag snart att baka fler av :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar