lördag 2 november 2013

I dag firar jag och min make 23 år som gifta :) Yngsta sonen har namnsdag idag och Esbjörns bror fyller 50 år. Det har varit en trevlig dag <3 

På förmiddagen idag bakade jag ett matbröd, ett ljust bröd som jag ändrade lite med mjölet, det skulle vara 390 gram vetemjöl special men jag tog 150 gram grovt rågmjöl och resten vetemjöl. Det är ett bröd vars recept kommer från boken Enklare bröd av Martin Johansson.

Tror jag har testat alla bröd i den boken nu, tycker bra om dom allra flesta.

I alla fall gjorde jag detta enkla bröd idag, tillsatt också lite kryddor och torkade Aroniabärm mums, nu ska jag passa på och prova en brödpåse som jag nyligen köpt, det är tyg utanpå och plast med små hål i inuti.


Grundreceptet lyder så här:
10 gram färsk jäst (2 tsk)
Kallt vatten 300 gram (3 dl)
Vetemjöl special 390 gram (6½ dl)
Salt 6-9 gram (1-1½ tsk)

Man blandar allt och låter det vila en halvtimme, sen ska man vika brödet och detta göra man totalt 3 ggr var på degen ska jäsa 1 timme. Då bakar man ut det och lägger det i en handduk som man haft en mjöl på.
Sen ska det bakas av i 250 grader i 30-35 minuter.

Enkelt och gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar