söndag 17 november 2013

Hemgjord Dulce de Leche!


Det här är enligt mig den absolut godaste dulce de leche, köpt är också okey men den här är ännu godare. God att ha på glass, som fyllning i kakor och god att bara äta direkt från skeden :)

Så här gjorde jag den:
1 liter 3% mjölk (det fungerar med mindre fet mjölk också men då blir den lite ljusare och något tunnare. Idag använde jag 3% laktosfri mjölk.
150 gram strösocker
2 msk flytande glykos (det ska fungera med vit sirap men det törs jag inte lova innan jag själv testat det)
½ tsk bikarbonat
en knivsudd salt
1 tsk vaniljextrakt

Slå i mjölken, sockret, glykosen, bikarbonaten och saltet i en stor tjockbottnad kastrull. Min rymmer 5 liter, har du en ännu större är det bara bra. När det kokar upp skummar det väldigt så det är bra ju större kastrullen är. Låt detta koka upp medans du rör hela tiden, ta av den från plattan om det börjar skumma högt upp i kastrullen och sätt sedan tillbaka den på mellanvärme, det kommer att sjunka vart efter. Man får vara beredd på att kolla det hela tiden och allt som allt kan det ta upp till ca 60 min, kokar det väldigt sakta kan det behövas ytterligare några minuter.

Mjölken börjar ändra färg efter ca 15 min, den blir då beige för att sedan bli mörkare och mörkare. Låt det fortsätta koka lite lätt, rör om då och då, gärna runt kanterna också. Rör man inte kan mjölken brännas fast. Såsen blir nu sakta tjockare, ju längre såsen kokas ju tjockare och mörkare blir den.

När såsen kokat ner så att det är ca 3 dl kvar är den klar, då ska den vara fint brun som kola och tjockflytande (den tjocknar mer när den kallnat också). Ta av kastrullen och sila av den om det behövs, rör i vaniljextraktet. Låt svalna och förvara sedan i kylskåp i en tät glasburk. Dulce de leche håller så sig i minst en månad.

Här finns orginalreceptet som jag översatt till svenska mått, där finns också en video




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar