söndag 3 november 2013

Farligt gott fröknäcke

Jag har ätit upp allt fröknäcke och eftersom jag blivit lite beroende av det var det bara att baka nytt.



En sats räcker till en stor plåt.

Den här burken blir full på en sats och jag klarar mig i drygt en vecka, jag äter 3-4 bitar till havregrynsgröten varje dag.

Så här gör jag mitt fröknäcke. Receptet kommer från en go tjej från Västerås, Lucia, jag har bara ändrat om det lite så det passar mig bättre.

1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
2 dl grovt rågmjöl
1 dl rapsolja
2 dl varmt vatten
Rör ihop allt till en smet, låt det stå så mjölet får svälla lite. Platta ut hela "degen" på en plåt, jag har bakplåtspapper på plåten, det går nog bra att smörja en plåt om man vill också. För att jag ska få den riktigt tunn lägger jag ett bakplåtspapper ovanpå degen och kavlar ut den så hela plåten täcks.
Grädda i ugn ca 50 min i 150 grader, låt stå en stund på eftervärme.
Bryt i passande stora bitar.
Njut :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar