fredag 1 november 2013

All helgona bakelse

Så här blev min lilla all helgona bakelse när allt kom ihop :)



Muffinsreceptet jag använt:
Ca 12 st
100 gram rumsvarmt osaltat smör
2 ägg (rumsvarma)
1½ dl mjölk (rumsvarmt)
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker eller ½ tsk vaniljextrakt
½ tsk salt
2½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
Ca 1½ dl färsk, torkad eller frusna bär (150 gr)
Tips: Om man har bråttom och inte kan/vill vänta på att smör mm ska bli rumsvarmt så kan man micra smöret en kort stund, lika med mjölken, äggen kan man lägga i varmt vatten i 5-10 min.

Sätt ugnen på 175 grader (jag använder vanlig ugn).
Vispa smöret med strösockret så det blir fluffigt.
Tillsätt ett ägg i taget, låt det vispas ihop ordentligt innan nästa ägg tillsätts.
Blanda ihop mjöl, salt, bakpulver och vaniljsocker. När jag använder vaniljextrakt har jag i det sist av allt fast innan bären ska i.
Sikta mjölblandningen och häll i hälften i smeten, varva med halva mängden mjölk, ta resten av mjölblandningen och till sist resterande mjölk. Rör endast ihop allt tills allt blandas, jag brukar ha i mjölk och mjölblandning med en slickepott och bara röra runt försiktigt.
Ha i dina bär och rör lite igen. Har du frusna bär så läggs dom med fördel i direkt i smeten efter man har hällt upp det i formar.
Jag använder en muffinsplåt som jag sen har muffinsformar/ bullformar i. På så sätt flyter inte muffinsen ut lika mycket. Fyll formarna till ca 2/3 med smet, grädda i 15-20 minuter, testa med en sticka. Hos mig tar det 20 minuter.
Ta ur muffinsen ur plåten ganska snabbt låt dom sen svalna helt, gärna på galler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar