onsdag 13 november 2013

Philadelfiarutor

I går kväll fick jag äntligen tid att prova Philadelphiarutorna, det är ett bröd som man nu ser i nästan alla bloggar. Jag spar receptet för det blev verkligen ett gott vetebröd, fyllningen skulle jag kunnat äta med sked ;)


Recept: Ingela Lyckne




Efter gräddning skär man den i bitar. Jag gjorde en halv sats.



Jammi, Philadelfiaost, smör, vanilj och florsocker, en underbar kombination :)

Bulldeg till 48 st:
150 smör
5 dl mjölk
1pkt jäst
1 ägg + 1 till pensling (rumsvarmt)
1 dl socker
½ tsk salt
10-11 dl vetemjöl

Fyllning:
150 gr smör (rumsvarmt)
2 msk vaniljsocker (vaniljextrakt)
3 dl florsocker
100 gram Philadelphiaost (rumsvarmt)

Smält smör i en kastrull, häll i mjölken och låt det bli fingervarmt.
Lös upp jästen i degvätskan.
Tillsätt ägg, socker och salt.
Ha i vetemjölet lite i taget och arbeta in den i degen, knåda en stund. Degen blir ganska lös, nästan som en smet. Den ska vara så!
Låt degen jäsa i 30 min. 
Platta sedan ut degen i smord långpanna.  Använd lite mjöl på handflatan då degen är väldigt kletig. Gör 48 hål och fördela fyllningen i hålen (drygt 1 tsk i varje hål). Jäs 30 min igen. Pensla med ägg och strö över pärlsocker och grädda sedan 15-20 min i 200 grader. Skär den avsvalnade kakan i 48 bitar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar